Programma: jouw product op de retailschappen

Meer omzet en winst doordat jouw product in alle belangrijke winkels ligt.

Herken je dit?

Danielle Mol GreenUp Consulting

Maak met jouw producten de impact die je voor ogen hebt

Je wilt graag precies weten wanneer een retailer een product op gaat nemen, zodat je je kan focussen op dat wat je moet doen, om zo snel mogelijk op meer schappen te liggen. Eventuele bezwaren die de retailer opwerpt, wil je weg kunnen nemen. Sterker nog, je wilt ze voorkomen.

Je wilt een ideaal productassortiment hebben, waar zowel jij als de retailer voldoende aan verdienen, zodat je kan blijven investeren in groei. Daarbij wil je goede commerciële afspraken kunnen maken. Het zou erg fijn zijn als je elke euro die je investeert, investeert in de juiste dingen. Als je promoties moet doen heb je helder welke mogelijkheden er zijn en welke methodes de meeste toegevoegde waarde bieden.

Je wilt het gevoel hebben dat je snel schakelt, zodat je de concurrentie voorblijft en dat je snel verder kan met daar waar jij goed in bent.

De tijd is nu

Er komen steeds meer duurzame initiatieven op de markt die de wereld een beetje beter maken. Dat is fantastisch, maar dit betekent ook dat je snelheid moet maken als bedrijf. Zorg dat je een first mover bent.

Ik heb bijna 15 jaar in de voedingsindustrie gewerkt en bij heel veel retailers aan tafel gezeten. Hier heb ik heel veel innovaties op de markt gezet. Ik begrijp dus precies wat je moet doen om indruk te maken, groei te realiseren én een professionele relatie op te bouwen met je klant. 

Daarom heb ik een programma ontwikkeld voor bedrijven die de retailwereld willen veroveren. Je leert hoe je een sterk verhaal opbouwt, eventuele barrières wegneemt en echt iets komt brengen naar de retailer. 

Ik leer je hoe je een ijzersterke fundering neerzet zodat je ook duurzame groei kan gaan genereren voor jouw bedrijf in retail. Je wilt namelijk niet alleen op die schappen komen, maar je wil er ook genoeg aan verdienen en op die schappen blijven.

In 4 maanden ga je enorme stappen maken. Je krijgt toegang tot tools en werkwijzen die je altijd kan blijven gebruiken. Echt een investering in de toekomst van je bedrijf.

WAT HOUDT DIT TRAJECT IN?

Na dit programma:

En het belangrijkste: je hebt geïnvesteerd in een duurzame toekomst van je bedrijf.

DANIELLE MOL-1

Nog even voorstellen: ik ben Danielle Mol, met GreenUp Consulting is het mijn missie om plantaardig eten de norm te maken binnen retail.

Toen ik bijna 15 jaar geleden in loondienst begon, was het mijn droom om een grote carrière te maken. Dat resulteerde erin dat ik enorme stappen maakte in mijn carrière en als 33-jarige als commercieel manager verantwoordelijk was voor 80 miljoen euro.

Toch maakte het mij niet gelukkig. Na een periode waarin ik een fantastische wereldreis maakte en over land naar India reisde, besloot ik mij in te zetten voor bedrijven die bijdragen aan mijn missie. Nu combineer ik mijn commerciële ervaring met mijn ervaring als consument. Zelf eet ik namelijk al vijf jaar plantaardig.

Referenties

“Danielle heeft ons geholpen met het in kaart brengen van de kansen en bedreigingen in het supermarktschap. Het rapport zorgt ervoor dat wij betere beslissingen kunnen maken in onze strategie. Danielle gaat vol passie te werk en leeft zich in in het betreffende product en de wereld daar omheen. Haar nuchtere, proactieve houding en gestructureerde manier van werken zorgen voor een hele prettige samenwerking.”

Chantal Engelen – Dutch Edamame

Danielle heeft ons enorm geholpen met het zo goed mogelijk overbrengen van onze propositie en USP en dit te vertalen in een handelspresentatie voor de retail. Ze heeft meegedacht over alle facetten die hierbij komen kijken: logistiek, margeberekeningen POS-materiaal en promotie voorstellen etc.

Danielle identificeert heel goed waar de precieze pijnpunten liggen en wat er verbeterd kan worden. Ze denkt vanuit alle perspectieven: consument, retailer en leverancier, om zo veel mogelijk waarde te kunnen creëren voor alle partijen. Enorm waardevol voor ons en precies op het moment waarop we dit het hardst nodig hadden, vlak voordat we de verder gesprekken met retailers in zijn gegaan! 100% tevreden en blij met wat ze voor ons heeft betekend.”

Berend Eberson – Grünten

nathan-dumlao-k3DmHnnAH3M-unsplash

Voor wie:

Voor bedrijven binnen die:

Om af te stemmen of het programma bij je past, kan je altijd even met mij mailen via info@greenupconsulting.nl of plan een matchgesprek in:

meest gestelde vragen

Klik op de vraag om het antwoord te lezen:

Over het algemeen niet. Ik bespaar mijn klanten vaak tijd, doordat ik ze help op de juiste dingen te focussen en door hen te voorkomen fouten te maken. Het bespaart dus veel uitzoekwerk.

Met de meetings en  begeleiding ben je direct bezig met je bedrijf. Dus ieder uur waarin je werkt aan de uitwerking of iets doet met mijn feedback, is direct investeren in je strategie en verhaal voor retail.

Wel verwacht ik dat je meetings voorbereid om er zo ook gewoon het maximale uit te halen.

In iedere module geef ik je alle informatie op het onderwerp die van belang zijn. Per module zijn er een aantal sub onderwerpen. In alle modules is alle tekst uitgeschreven en kan je plaatjes vinden. Daarnaast heb ik het in video opgenomen, waar ik ook slides deel waar nodig. Relevante files voeg ik per modules ook toe als Word of Excel, zodat je er zelf mee kan werken.

In de laatste modules zijn alle handige files en berekeningen toegevoegd.

Ik doe een uitgebreide kick-off met je omdat ik je dan ook ga adviseren in welke modules je prioriteit liggen. Het is onmogelijk om alle modules geheel af te maken in 4 maanden. Daarom houd je nog een jaar toegang.

Herken je je in een van onderstaande omschrijvingen? Boek dan zeker je call: A). We zitten nog in de conceptfase. Er is nog onzekerheid over de positionering (bijvoorbeeld in welk schap we moeten beginnen en/of welke smaken we moeten voeren). Ik wil hier een goede keuze in maken, een goede basis neerzetten en vanuit daar met een goed verhaal naar de retailer. B). De producten zijn al wel ontwikkeld. Er zijn nog bijna geen listings. We zijn er klaar voor om ons verhaal nog beter aan te scherpen naar de retailer en om gesprekken te gaan voeren. C). De producten zijn al ontwikkeld en we hebben al een listing gepland. We staan voor keuzes in investeringen en willen elke Euro goed investeren en zorgen dat alles goed klaar staat voor de start en de eerste weken meteen goed te knallen. C). Onze producten liggen al in een paar winkels, maar de omzet is nog niet voldoende. We zijn er klaar voor om een grote klant binnen te halen.

Online OMGEVING

Hieronder zie je een samenvatting van de modules. Elke module bevat informatie in tekstvorm en in videovorm. Iedere module bevat ook opdrachten zodat je de kennis meteen toepast in je bedrijf!

Om te bepalen wat je markt-entry en/of groeistrategie moet zijn, moet je meer inzicht hebben in de verschillende kanalen en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Hoe ziet de markt eruit? En welke spelers passen nou bij jouw propositie? En wat betekent dit voor jouw markt entry strategie?

Hoe krijgt je meer inzicht in de ontwikkeling van de categorie waarin jouw product valt? Of zou je product in meerdere categorieën kunnen vallen en welke kies je dan? En hoe is dat nu van belang voor de introductie en uitrol van je product?

  • Deskresearch doen: welke bronnen en aanpak
  • Positie van jouw product in de winkel
  • Marktcijfers vinden & analyseren en verbanden leggen
  • Trends en ontwikkelingen onderzoeken en monitoren

Dit is de stap waarin eigenlijk elke start-up nog veel werk aan heeft. Hoe overtuig je de ander van hoe uniek jouw product is? En waar in het schap ga je de meeste impact maken? Door middel van mijn stappenplan heb je je concurrentie echt helder en heb je de tools om je Unique Selling Points scherp te stellen.

  • White space model
  • Positionering en concurrentie (ook vanuit de retailer)
  • Unique Selling Points creëren
  • Concurrentie bepalen vanuit verschillende invalshoeken
  • Nadenken vanuit what’s in it for them (je klant)
  • Schappositie

Welke producten passen het beste bij de retailer en bieden jullie beide de meeste potentie? Hoe kies je voor verschillende varianten? Hoe kom je tot een goede consumentenadviesprijs?

  • Het bepalen van finale verpakking, inhoud, smaken en aantallen
  • Marge- en potentieberekening
  • Valideren
Hoe bepaal je de potentie van de klanten? Welke doelen kan je hieraan hangen? Veel start-ups willen zo snel mogelijk, op zoveel mogelijk schappen liggen. Ik ga je hierin challengen, want het is van belang dat je een strategie toepast. Je hebt namelijk maar 1 kans (of je moet wachten tot de volgende category manager er zit).
  • Inschatten van verkopen en potentie van totaal verkopen
  • Forecasting
  • Schapmutatiemomenten

Hoe overtuig je het hoofdkantoor straks van succes? Hoe zorg je voor testcases en nog belangrijker:
hoe zorg je dat die straks bijdragen aan je verdere uitrol?

  • Hoe focus je je op samen en what’s in it for them
  • Proof of concept
  • Validatie en voldoen aan randvoorwaarden

Aan welke knoppen kan je aan draaien om de verkopen te boosten via de retailer en in de winkels? En hoe zorg ik dat ik het maximale uit iedere euro haal?

  • Verschillende ondersteuningstechnieken
  • Doelstellingen van promoties en hoe deze te behalen
  • Denken in scenario’s en modellen
In deze module neem ik je mee in de checklist en handvaten die ik na bijna 15 jaar heb kunnen maken. Welke elementen moet je meenemen in je presentatie? Wanneer beslissen ze nou om je product op te nemen?
  • Waar let de retailer op? Wat willen ze weten
  • Storytelling van jouw merk
  • Hoe bouw je de presentatie op. Wat moet erin zitten?
  • Waarmee overtuig je?
In deze module staan handige tools die je altijd kan blijven gebruiken. Denk aan een model om marge te berekenen (wist je dat niet iedere retailer dit op dezelfde manier doet?), een forecastmodel en een onderhandelingsstrategie.
  • Het komen tot een juiste margeberekening
  • Het komen tot een juiste kostprijs en inkoopprijs
  • Promotietool
  • Checklist terminologieën (marge, rotatie, derving, etc.)
  • Forecastmodel
Scroll naar top

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close