DE FOCUS OP PLASTICREDUCTIE BINNEN VOEDING GAAN VERLEGGEN NAAR VERANDERINGEN MET MEER IMPACT

De afgelopen maanden heb ik regelmatig berichtgeving gezien van retailers over initiatieven op het gebied van plasticreductie. Of berichten over dat producten jaarrond uit Nederland gevoerd gaan worden, waarop vragen komen van consumenten of ze dan ook ‘het plasticprobleem gaan aanpakken’.

Nu Seaspiracy veel bekeken wordt op Netflix, wordt het bij meer mensen bekend dat de visserij de grootste veroorzaker is van het plasticprobleem in de oceaan. Ik ben ervan overtuigd dat steeds meer mensen gaan inzien dat meer plantaardig eten, veel belangrijker is voor het oplossen van veel problemen dan discussies over plastic rietjes.

De uitdaging is alleen dat de issues omtrekt plasticgebruik als consument, veel zichtbaarder is voor de consument dan gevolgen van het houden van teveel dieren of te veel vissen.

Ik heb bij meetings gezeten bij retailers toen ik nog bij Hessing werkte (een grote leverancier van o.a. maaltijdsalades, sla en gesneden fruit) over duurzame verpakkingen.

Ik merkte toen al de discrepantie tussen als retailer willen inspelen op wat echt duurzaam is, en op wat de consument/shopper denkt dat duurzaam is.

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp voor (een aantal retailers). Elk jaar zijn er verschillende prijzen te winnen, die zelfs in targets staan. Wat nou als je het beeld kan gaan veranderen van de consument en shopper, wat uiteindelijk leidt tot een betere positie bij je shoppers en meer omzet? 

Er is veel onderzoek gedaan naar wat nu echt duurzaam is. Een interessant onderzoek hierover is gedaan door Babette Porcelijn i.s.m. onder andere CE Delft. Je kan dit onderzoek lezen in haar boek (de Verborgen Impact).

De impact van plastic binnen voedingsproducten

Babette Porcelijn heeft onderzoek gedaan naar de klimaatimpact van allerlei zaken. Een groot onderwerp is voeding. De hele keten is onderzocht van begin tot eind (inclusief transport, houden van dieren, tot aan dat je het consumeert).

En wat blijkt? Plastic is maar een klein gedeelte van de impact in Nederland. Dit is bijvoorbeeld voor:

Ik wist dit niet voordat ik dit boek las, en ik werkte notabene bij een bedrijf wat zeer veel plastic gebruikt. 

Ik ben geen voorstander van heel veel plastic gebruiken, begrijp me niet verkeerd. Maar ik wil me wel focussen op daar waar de grote impact zit. En je raadt al waar die ligt….

Vleesvervanger schap

Minder vlees gaan eten

Een van de belangrijkste punten uit onderzoek is dat we simpelweg minder vlees moeten gaan eten. Gelukkig zijn veel grote retailers aangesloten bij de Green Protein Alliance (zie link). Het doel van deze alliance is dat consumenten in 2025, 50% van hun eiwitten uit plantaardige eiwitten halen.

Dit betekent dat retailers dit moeten gaan stimuleren (o.a. door assortiment, nudging of educatie). Dit is ook interessant voor retailers. Kijk bijvoorbeeld naar vleesvervangers versus vlees:

Hoe kan je de consument dan helpen?

Binnen AGF (aardappelen, groenten en fruit) zie ik veel kansen, mede doordat ik jaren in deze categorie heb gewerkt.

Voor retailers is het bijna altijd een van de belangrijkste productgroepen. Er zijn al veel mooie initiatieven, er zijn er een aantal die ik nog mis:

Hoe nu dan verder?

Ik begrijp de aandacht voor plastic. Het wordt alleen tijd om die aandacht te gaan verleggen, zeker als het gaat binnen categorieën als groente, fruit en vlees.

Laten we meer impact gaan maken!

Meer weten?

Meer weten over hoe ik jou als retailer kan helpen?

Of heb je juist een productidee als producent wat hierop inspeelt?

Je kan mij bereiken via info@greenupconsulting.nl of +31 (0)682205823.

Scroll naar top

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close