schaponderhoud albert heijn week 8

Volgens Albert Heijn is de categorie van vleesvervangers de afgelopen 4 jaar verdubbeld in omzet. Dit is deels gedreven door de vraag van consumenten en deels door de toename van het aanbod.

Eind Q3 2020 heeft Albert Heijn het aanbod flink uitgebreid en doet dit in week 8 weer in een WORP-moment (zie toelichting onderaan over de verschillen in momenten). De retailer heeft aangegeven het aanbod met 50 vega(n) SKU’s te hebben uitgebreid en zit daarmee nu op 160 vleesopvolgers.

Voor veel winkels betekent dit dat er schapruimte bij is gekomen, om ruimte te maken voor deze producten. In een interview met Constantijn Ninck Blok, directeur Vers bij Albert Heijn, werd aangegeven dat de schapruimte met 50% is gegroeid. Dit zag ik in mijn winkelronde in Amsterdam niet terug (daar was de groei 20 a 25%). Vleesopvolgers verkopen daar natuurlijk al goed.

Bij de winkel in de Bilderdijkstraat werd mij zelfs verteld dat er inmiddels minder vlees wordt verkocht dan vleesopvolgers. Hier is een meter bijgekomen in ruimte, en staan de vleesopvolgers nu midden in de looproute. Het vlees is naar de wand verplaatst. Hier word ik enorm blij van!

Ontwikkelingen Private label

Dutch weed burger

Dutch Weed Burger: ik ben fan van het eerste uur. Was het niet op de Veggie beurs, dan was het wel op een festival, waar ze, zeker een aantal jaar geleden, echt de enige optie waren om te eten.

Ik verwacht dat dit merk de mannen meer weet aan te spreken

Ik heb dit merk de afgelopen maanden mogen ondersteunen en ik hoop echt dat dit merk gaat slagen in retail en zal ze op de voet blijven volgen!

Nieuw merk: rootzz of nature

Toen ik de producten van Rootzz zag was ik in eerste instantie positief verrast. Een product op basis van jackfruit!

Nu ben ik als lactose-intolerante consument iemand die altijd de ingrediëntenclaims leest. En wat schetste mijn verbazing: deze producten zijn helemaal niet plantaardig. Ze bevatten alle drie scharrelei en een variant zelfs melk in het palmvet. Dit lijkt overigens een niet-noodzakelijk ingrediënt zo op het eerste oog.

Het vervelende: er is geen officiële definitie van plantaardig. Je mag dit op je verpakking zetten. Maar de consument heeft hier bepaalde verwachtingen van. Het verbaast me dat deze innovatie door Albert Heijn zo geaccepteerd is en online zie ik de negatieve reacties al. Ik verwacht dat dit een dure aanpassing van verpakkingen wordt voor dit merk.

Verdere opvallendheden A-merken

Conclusies en aanbevelingen

Aandachtspunten van dit onderhoud:

Kansen voor de komende jaren:

Wat is een WORP en wat voor soorten onderhoud zijn er?

Bij retailers zijn er verschillende soorten momenten van schaponderhoud. Vaak worden deze klein of groot onderhoud genoemd.

  • Een groot onderhoud bij Albert Heijn noemt men een WORP (winst door optimale ruimteverdeling). In een WORP kan alles veranderen. Planken kunnen anders ingehangen worden, maar er kunnen ook schapmeters bijkomen. Dit gebeurt niet altijd, hier moet wel een goede reden voor zijn. De ruimte moet namelijk van een ander schap komen en het kost winkels veel tijd om om te bouwen.
  • In een klein onderhoud wordt er minder veranderd. Er wordt vaak wel een en ander geschoven, maar er komen zeker geen meters of planken bij.
  • Soms kan je gedurende het jaar ook een 1-op-1 wijziging doen (vaak een penwijziging). Hiervoor geldt: 1 erin, 1 eruit.
Voor leveranciers is het belangrijk hier rekening mee te houden. Als je je product wilt laten listen op een moment dat er geen groot onderhoud is, zal er iets anders uit moeten. Je maakt altijd meer kans op opname als je de retailer helpt met een visie wat er uit het schap gehaald moet worden. 
Scroll naar top

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close